עוגת שיש בסירפלא

איך אתם אוהבים את העוגה שלכם? בטח גבוהה, טעימה ומאווררת היטב, עם מרקם ספוגי רך. בטעם וניל או שוקולד? גם וגם. אין צורך לבחור, אצלנו תוכלו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

_NIM9345

עוגת השיש היא עוגה נוסטלגית של סבתות, שבישלו אותה על הכיריים בוונדר-טופ, סיר פלא. העוגה הומצאה בגרמניה במאה ה-19 והגיעה עם המתיישבים הגרמנים לארצות הברית. מאז האמריקאים מכנים אותה בשם ״עוגת שיש גרמנית״. היא נחשבת לעוגת הקפה האולטימטיבית של הקונדיטוריה המזרח אירופאית.

את השיש בדרך כלל יוצרים מתערובת של קקאו, סוכר וחמאה. למרות חיבתנו העצומה לעוגות שיש עם ממרח שוקולד קנוי (שלא לומר ממרח שוקולד ולוז מסוים מאוד). אבל אתם מוזמנים להחליט בנושא לפי טעמכם. עוגת הבסיס מעולה ממש. את השיש אפשר ליצור גם עם ריבה, חמאת בוטנים או ממרח תמרים. ועוד משהו, ילדים מאד אוהבים לקחת חלק ביצירת מראה השיש. יש להם כשרון טבעי ליצירת צורות יפות במיוחד.


5 כללים חשובים להצלחת העוגה

להפריד ביצים הכי קל כשהן קרות, אבל להקציף כשהן כבר בטמפ׳ החדר.

אותה גברת בשינוי אדרת לעוגה שלפניכם אפשר להוסיף מיץ וקליפת לימון או תפוז ולהפוך אותה לעוגה אחרת לגמרי.

לקפל את הקצף זה חשוב כדי להוסיף נפח וקלילות לתערובת העוגה, על ידי הוספה מדורגת של קצף החלבונים, לערבב ולקפל בעדינות, בלי לוותר על הנפח שלו.

שיוש אמנותי יוצקים את שתי התערובת בכמה תלוליות נפרדות. בעזרת סכין או שיפוד מערבבים בין התערובות בתנועות זיג-זג ארוכות וקבועות ליצירת מראה של ערבסקות.

אפייה מחממים את התנור מראש לחום בינוני, נסו לאפות ללא טורבו, כדי שהעוגה תתקבל עסיסית ואוורירית, כמו שפעם היו אופים.

לשמן את התבנית זה מאד חשוב, אבל חשוב עוד יותר לא לשמן את הדפנות, אלא רק את התחתית. גם אחרי צאת העוגה מהתנור, לא להזדרז להעביר סכין לשחרור הדפנות – תנו לעוגה להתקרר מעט קודם.


 _NIM8495

עוגת שיש שוקולד מריר ואספרסו

לעוגה:

6-7 ביצים (תלוי בגודל) מופרדות

200 גרם (כוס) סוכר

120 מ״ל (1/2 כוס) שמן

3/4 כוס (180 מ״ל) שמנת מתוקה

1 כפית תמצית וניל או קליפה מגוררת מלימון או תפוז

300 גרם (2 כוסות + 2 כפות) קמח

1 שקית אבקת אפייה

למלית השוקולד:

4 כפות קקאו איכותי

4 כפות סוכר

1 ספל (30 מ״ל) אספרסו

1/4 כוס (60 מ״ל) שמנת מתוקה

100 גרם שוקולד צ׳יפס מריר (לא חובה)

_NIM8568

  • מחממים תנור ל-180 מעלות. חום עליון וחום תחתון, ללא טורבו, כמו הסבתות.
  • מכינים את מלית השוקולד: ממיסים את הקקאו והסוכר באספרסו הלוהט. מוסיפים שמנת ומערבבים.

_NIM8529

  • מכינים את בלילת העוגה: במיקסר עם וו הקצפה מקציפים את החלבונים לקבלת קצף לבן ורך. מוסיפים בהדרגה חצי מכמות הסוכר ומקציפים עד שמתקבל קצף לבן, מבריק וחזק. מעבירים לקערה אחרת.
  • בקערת המיקסר (אין צורך לשטוף) מערבלים חלמונים עם יתרת הסוכר, שמן, שמנת מתוקה ותמצית וניל או קליפת הדרים מגוררת, עד לקבלת תערובת תפוחה. מוסיפים את הקמח ואבקת האפייה ומערבלים כמה שפחות, רק עד לקבלת בלילה סמיכה וחלקה.

_NIM8559

  • מוסיפים שליש מקצף החלבונים לתוך תערובת החלמונים ומערבבים קלות כדי להכניס נפח ואווריריות לבלילה הסמיכה. מוסיפים עוד שליש, מערבבים קלות ומוסיפים את השאר. חשוב לא לערבב יותר מדי חזק כדי לא לאבד נפח, מצד שני שלא יישארו משקעים בתחתית הקערה.

_NIM8598

  • יוצקים 3/4 מן התערובת לתבנית. מוסיפים את מלית השוקולד לקערה עם יתרת הבלילה, מערבבים ויוצקים את התערובת לתבנית עם הבלילה הלבנה. מערבבים קלות ליצירת שיש. לחילופין אפשר לצקת את כל התערובת לתבנית, לצקת מעליה את מלית השוקולד ולעבור עם שיפוד למראה משוייש.
  • מעבירים לתנור ואופים שעה עד שקיסם יוצא יבש.
  • מצננים כליל. כלומר ממש-ממש לחלוטין. רק כשהתבנית קרה מעבירים סכין חדה בין העוגה לדפנות התבנית. הופכים על צלחת הגשה ומחכים שהעוגה תשתחרר בנחת, בלי דפיקות ובלי עניינים. רק אמונה וסבלנות.

_NIM0088

3 תגובות הוסף תגובה

  1. יוסי דעבול הגיב:

    וואו מתכון מהמם רק מה גודל התבנית העגולה
    ואם אין מה עושים?

    1. אורלי פלאי ברונשטיין הגיב:

      26 סמ קוטרו

  2. שירי הגיב:

    מהמם האם ניתן ב2 אינגליש? האם אותו זמן?

תגובות: המקום לשאלות ,רעיונות ותמונות של המנות שאתם הכנתם