דג מלוח – מתכון עם זיכרון

ברוך ברונשטיין ז״ל נולד ב-5/12/1945 ברוסיה, לזוג הורים ממוצא פולני, שברחו מתלאות השואה. בשנת 1948 עלו לישראל. ברוך אהב דג מלוח, כדורגל, מוזיקה ואת אילנה היפה, חברה שלו.

ב-3/10/82 בזמן מלחמת שלום הגליל, חזר מחופשה ליחידה שלו בלבנון. בדרך, ליד הכפר עלי, הותקפה השיירה על ידי מחבלים והוא נהרג. הוא השאיר אחריו את אילנה אשתו, ושני ילדים: גלית בת 9 ויוסי 12 – שהפך לחברי, בן זוגי ואבי בנותיי. 

אילנה מספרת שהכי אהב אוכל מזרח אירופי ובמיוחד דג מלוח, עם לחם לבן טרי ושכבה יפה של חמאה. אבל לא פחת אהב לשתות קולה. באופן קבוע היה מחמיא לפס הייצור של החברה. בתחילת הדרך היו מנציחים את זכרו במשחק כדורגל בין מכבי מונטפיורי קבוצתו לעמידר רמת גן. בהמשך כשהחבר׳ה התבגרו הוחלט להמיר את המשחק בטיול לכל המשפחה.

 

IMG_0005 copy

אמנם לא הכרתי את ברוך באופן אישי, ובכל זאת אני מרגישה שאני מכירה אותו היטב. הצטרפתי למשפחת ברונשטיין בדצמבר 1986, עשר שנים אחר כך התחתנתי עם יוסי. הכרתי היטב את סבתא אסתר, שמעולם לא הצליחה להתגבר על אובדן בנה ומאד אהבה את יוסי וגלית.

 

דג מלוח של סבתא אסתר

הכל מתחיל בהרינג – דג קטן, שאורכו 20-35 ס”מ, הוא חי בלהקות בעיקר מול חופי הולנד ונורבגיה. שם הוא ממוין ומועבר לתמיסת מלח בחביות ונשלח לרחבי העולם. מתקבלים ממנו 3 מוצרים:

מטיאס – Maatjes ״בתולין״ בהולנדית דגי הרינג צעירים, שעדיין לא הזדווגו. מרקמם רך וחמאתי יותר מזה של ההרינג הבוגרים, וטעמם מזכיר טעם של אנשובי.

שמאלץ הרינג – הרינג שמן  המטיאס הבוגר שעבר הזדווגות. בשרו גמיש וחלק, צבעו אדמדם טבעי, יש לו מרקם חמאתי ושמן וטעם שמזכיר דגי ים קטנים דוגמת סרדינים טריים. הוא עובר יישון נוסף של חצי שנה לפחות במקררים מיוחדים.

הרינג-  זהו הדג המגיע לבגרות מלאה. הוא דל בשומן, בשרו קשה ויבש יותר, וטעמו מלוח אך מתון יותר מזה של הדגים הצעירים.

 

חומרים ל-4 מנות:

4 פילטים של מטיאס, שמאלץ הרינג או הרינג

2 בצלים לבנים, פרוסים לטבעות

3 עלי דפנה

6 גרגירי פלפל אנגלי

כ-1 כוס שמן פשוט

להגשה:

בצל ירוק קצוץ

שמנת חמוצה

  1. שוטפים היטב את הפילטים של הדג. חותכים לפיסות בעובי 2-3 ס״מ ומעבירים לקערה עם מים קרים להפגת המליחות.
  2. בצנצנת או כלי זכוכית אחר, מסדרים בשכבות: פיסות דג, טבעות בצל, עלי דפנה ופלפל אנגלי. יוצקים מעל את השמן. סוגרים ושומרים למשך יומיים-שלושה במקרר.
  3. מגישים את הדג בצלחת שטוחה עם בצל ירוק ושמנת חמוצה. אוכלים עם לחם או מציות.

תגובות: המקום לשאלות ,רעיונות ותמונות של המנות שאתם הכנתם